böcker · Bibeln · jul · livet · tro

Advent – väntan och förväntan

November månad är mörk kall och dyster men när advent kommer och förberedelser inför julen startar, man tänder ljus, sätter upp Betlehemsstjärnan i fönstret, plockar fram julkrubban och väntan inför julens glada budskap genom Jesus födelse. Ordet advent kommer från latinets adventus som betyder “ankomst”.

Jag håller på och läser en bok som heter “The season nativity: Confessions and Practices of an Advent, Christmas & Epiphany Extremist” by Sybil MacBeth.

Jag älskar den här boken, Sybil har en enkel och medryckande berättarstil och boken är en bra påminnelse om anledningen till varför och hur vi firar advent, jul- och trettondagsafton. Hon berättar också med en stor portion humor om hur hon firar dessa högtider och kryddar med  berättelser från hennes liv.

En sak som jag har tagit till mig är att advent också är starten på ett nytt kyrkoår – en tid till att påminna oss om att sätta Jesus i centrum i våra liv och låta honom vara vår ledsagare in i det nya året och evigheten.

Dessa rader från boken har slagit rot i mitt hjärta och jag kommer redan nu att börja be, sammanfatta det gågna året och välkomna 2016 med ett glatt och öppet hjärta i Kristus.

“Första söndagen i advent, söndag närmast 30 november markerar det Kristna nyåret. Detta är den tid när jag ger mina nyårlöften. Eftersom de flesta av mina nyårslöften är av andlig natur- be mer, vara mer uppmärksamm, vara snäll, älska Gud, följa Jesus, prata mindre, öppna mitt hjärta. – Advent är lämpligare för mig än den 1 januari för en nystart, en ny början. Advent är tiden för mig att återförenas med mina pilgrims följeslagare, att starta igen på stigen genom kyrkoåret och  vandringen med Gud. Advent, jul, och trettondagen är säsonger att dyka ner i berättelsen om Jesus.” Sibyl MacBeth

Jag brukar inte avge några nyårslöften utan de seaste åren så har  jag har bett om “ett ord i tro” – ett ord att jobba med under det nya året för att fördjupa min tro och gemenskap med Gud.

Förra året så fick jag ordet “Redeemed” (återlöst/frälst) när jag bad och till en början så trodde jag att jag missupfattat det hela och bad om och om igen, men hela tiden så kom ordet “Redeemed” tillbaka. Jag tyckte till en början att det var ett litet konstigt ord att få, återlöst, när jag frågade Gud vad han ville förmedla så fick jag till svar; “Jag vill att du ska ta till dig med HELA ditt hjärta att du är återinlöst och älskad.”

Som man frågar får man svar, speciellt från Gud och under året så har jag jobbat på att öppna mitt hjärta till fullo för Guds kärlek och inte låta oro och ångest styra i mitt liv.

Bibeln2

I december förra året så gjorde jag en liten Bibelask där jag skrev ett brev till mig själv med tankar, önskingar och böner för 2015. Jag lade även ner ett hjärta och ett krusifix innan jag stängde asken och ställde den på mitt bönealtare.

Prayeroneword

Jag öppnade asken idag och läste brevet som jag skrev till mig själv för lite drygt ett år sedan och innehållet bjöd inte på några större överaskningar, de flesta av mina förhoppningar inför det här året har infriats och några får följa med in i nästa år tillsammans med nya mål och förväntningar.

Så idag börjar jag be om ett nytt ord i tro för 2016 och jag har påbörjat en 25-dagars bibelstudie via Youversion.com (finns som app till både telefon och surfplatta): “Rediscovering the Christmas season” – Återupptäck Julens högtid.

Vad jag gillar med den här Bibelstudien är att varje dag så utmanas jag att fundera kring det jag läst genom att exponera mig för Guds ord, utforska, uttrycka och praktiskt jobba med min tro.

Exponera: Dagens bibeltext är från; Lukasevangeliet 2, (Jesu födelse, Jesus hos Symeon och Hanna i templet, den tolvårige Jesus i templet.)

Utforska: Diskutera eller skriv om Symeon och Hanna,  två personer som blev välsignade och fick se Guds frälsare med egna ögon. Hur kan ditt liv återspegla den här typen av förväntan?

Uttryck: Tänk på hur du föregår  julen. Hur mycket av denna känsla av spänning är centrerad på ankomsten av Kristus?

Praktiskt: Innan du börjar denna 25-dagars resa, tillbringa tid i bön. Be Gud att öppnadina ögon så att din vision av Jesus blir tydligare än den någonsin har varit. Be Gud att göra dig mer medveten om vad det innebär att leva ditt liv med förväntan om tillkomsten av Jesus. Även på ett personligt plan, när Jesus kommer är livet ett verkligt äventyr. Låt oss uppleva det till fullo denna julsäsong!

Lämna en kommentar