böcker · hopp · livet · tro

Din är dagen

Idag ligger jag i soffan med värmekudde och filt och funderar kring dagens tankar i boken ”Din är dagen”. Boken är upplagd så att det finns ett citat, en betraktelse och en fråga varje dag för hela året. Citatet för dagen: ” … och när det är dags att släppa taget” – släpp taget. av Mary Oliver. Dagens text handlar om att man vinner på att släppa ifrån sig saker, både ting och krav på oss själva och omgivningen. Dagens fråga: Kan jag få ut mera av livet i dag genom att inte ha så stora förväntningar?

När jag valde att ta emot Gud i mitt liv så släppte jag automatiskt taget om många saker i mitt liv – men det finns mera saker som jag behöver och vill släppa taget om. För ju mer jag släpper taget om mig själv, mina tankar, mina sår och saker som hänt i mitt liv. Så blir det mera plats för Gud i mig och mitt hjärta, och ju mer plats han får i mig desto mer kan jag leva det liv som han har tänkt för mig. Jag inser också att ”allt har sin tid” (pred 3:1) och att det tar tid till att finna ro och stillhet i hjärtat.

Tack Fader att Du finns i mitt liv, att Du ger varje dag en ny mening och innehåll, att Du finns där när jag snubblar och faller, att jag kan förtrösta på Dig och att Du öppnar mitt hjärta för Din frid och kärlek. Amen

Om det finns saker i ditt liv som hindrar dig från att leva ditt liv-släpp taget och lita på att Gud finns där för att hjälpa dig!

2 thoughts on “Din är dagen

  1. Tycker om citat. ”Din är dagen”.

    ”Dagens text handlar om att man vinner på att släppa ifrån sig saker, både ting och krav på oss själva och omgivningen. Dagens fråga: Kan jag få ut mera av livet i dag genom att inte ha så stora förväntningar?”

    Gissar att det är en mycket bra bok. Tack för orden!

Kommentera

