böcker · Bibeln

7 Nyårs önskningar

Junk journal front
Junk journal back

Hoppas att Ni har haft en underbar jul!

Jag älskar att gå i second hand butiker och leta efter gamla böcker för inspiration och nyligen hittade jag en intressant andakts bok. Den är skriven 1935 av Theo Doros och hans riktiga namn var Lantz Oskar Theodor och han var en svensk Betelpredikant.

Boken heter; De sju punkternas bok vardagsråd och helgdagstankar

Jag gillar den här boken en hel del, det känns nästan som att livet var lite lättare och varje text är skriven i sju punkter. Förklaringen han har gett till att det är just sju punkter är denna;

Varför sju poäng? Tja, det är bara ett infall. Men siffran sju är helig och förekommer ofta både i Bibeln och i naturen. Räkna Karlavagnens stjärnor! Jag gillar nummer sju.
Theo Doros

De första sju punkterna i boken handlar om hur man inleder det nya året och jag gillar verkligen det han skriver och jag beslöt mig för att göra en nyårsbok 7 Nyårsönskningar”.

Jag har gjort klart framsidan och baksidan, i framsidan som är gjord av ett gammalt kuvert har jag stuckit ner en lapp med en personlig nytt år bön med mina önskningar och förhoppningar för nästa år.

Här är 7 Nyårsönksningarskriven av Theo Doro. Bibelverserna har jag lagt till och de kom till mig under tiden som jag jobbade med texterna.

1. Nya ögon. Med det nya året behöver vi nya ögon. Vi behöver klarsynta ögon för att rätt uppfatta saker och ting Det är endast kärleken som iståndsätter oss att se vad som sker i det som sker.

Ögat är kroppens ljus. Om ditt öga är friskt, får hela din kropp ljus.
Matteus 6:22

2. Nya ideal. Med det gamla året även de gamla idealen läggas bakom oss. Men utan ideal varken kunna eller vilja vi leva. Vi behöver därför högre och renare ideal än någonsin förr.

Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning. 2 Timotheos brevet 3:16-17

3. Nya uppgifter. Nytt år och nya uppgifter höra samman. Kärlekens ande skapar nya intressen. Att realisera dessa må vara det kommande årets stora uppgift.

Ty den Ande som Gud har gett oss gör oss inte modlösa, utan är kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande.
2 Timotheos brevet 1:7

4. Nya krafter. Nya uppgifter kräva nya krafter. Men dessa nya krafter äga vi i de gamla kraftkällorna. Med den gamle hebreiske sångaren kunna vi säga ”Alla mina källor har jag i Gud.”

med stark hand och uträckt arm, ty hans nåd varar i evighet,
Psaltaren 136:12

2 Mosebok 33:18-23  Mose möter Guds härlighet i klippskrevan.

5. Nya erfarenheter. Med det nya året möter oss nya upplevelser. Gå vi i Guds skola, få vi nya läxor. Vårt liv behöver ej likna ett enformigt tramp i en tröskverksvandring. Nya dagar och nya erfarenheter.

Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit. Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte? Jag skall göra en väg i vildmarken och strömmar i öknen.
Jesaja 43:18-19

 6. Nya segrar. Även om det nya året bliver ett stridens år. Segra eller gå under. Må Gud giva oss seger på varje front. Kampens härlighet följes av segerns härlighet. Och den som övervinner, klädes i segerdräkt.

Allt förmår jag i honom som ger mig kraft.
Filipperbrevet
4:13

7. Nya bönesvar. Nya dagar och nya behov. Nya behov och nya böner. Nya böner och nya svar. Så må vårt nya år då bliva ett nytt böneår med många nya härliga bönesvar.

Allt vad ni ber om i er bön skall ni få, när ni tror.Matteus 21:22

 

En bild på Theo Doros
Theo Doros

Kommentera

