Uncategorized

Kaffe och bön på morgonkvisten

Det var länge sedan jag var uppe så här tidigt och kokar kaffe.

Men när man blir väckt och det pirrar av förväntan i hjärtat och det bubblar upp, läs psalm 45:2, så går det helt enkelt inte att ligga kvar i den härliga sängvärmen.

Tar ett glas filmjölk tillsammans med kaffet, öppnar Bibeln läser psalm 45:2, blir lite smått förvirrad i och med att jag mest läser Bibeln på engelska och man har inte samma versindelning som de svenska verserna. Men det är vers 2 (vers tre i den svenska översättningen) som får mitt hjärta att slå lite fortare.
”Skönast är du bland människor, ur din mun flödar ljuvligt tal. Därför har Gud välsignat dig för evigt.” (‭Psaltaren‬ ‭45‬:‭2-3‬ B2000).

Den här versen är ett rakt och tydligt bönesvar, vilket känns häftigt och lite överväldigande just nu. Som ni vet så är ju tålamod inte direkt min starka sida och när jag får en ide så vill jag prova den omedelbums och oftast så brukar det sluta med att, nähä – det här var nog inte vad Gud ville att jag skulle göra och så har jag lagt ner och börjat på nästa idé.

Jag antar att ni förmodligen redan räknat ut att det här beteendet håller inte i längden, vilket jag också har börjat inse. Så numera så hamnar alla idéer i en bönbok och tar små steg när tiden känns rätt. Bra tålamods övning!

Bönesvaret idag handlar om en sak som jag ville göra för flera år sedan och jobbade intensivt för att starta upp detta projekt. Men det fick inte rötter och blommade aldrig ut, men längtan har funnits kvar. Så nu tar jag nya tag, går vidare i tro och provar igen. Men jag kommer att ta små steg och lyssna in Gud så att jag inte springer före igen.

Gud välsigne er!

Kram

2 thoughts on “Kaffe och bön på morgonkvisten

  1. Hej!
    Vad fint du skriver. Känner igen det där. Att vilja att saker och ting sker snabbt. Vi hade en bordsmässa en gång där temat var: Bara dåliga saker händer snabbt. Vilket vi då fick diskutera med varandra. Tror att det är bra om saker får liksom arbetas in, att inte rusa iväg. Men lättare sagt än gjort väl…?

  2. Tack Christina!
    Det är så lätt att rusas iväg och låta känslorna styra, speciellt när man gillar det man gör så mycket. Men när man gång på gång springer iväg och kör huvudet i väggen 😉 så är det dags att trappa ner och låta det ”arbetas in” som du påpekar. Inte helt lätt men nödvändigt om man vill få det att gro i tro!
    Var välsignad!

    Har varit in och kikat lite på din blogg och jag gillar det du skriver och jag kommer att titta in och läsa mera vid tillfälle!

Kommentera

