Uncategorized

Söndagens tema – Den gode herden

Herde

Jag hann nästan färdigt i tid … Den store tidsoptimisten får planera bättre till nästa vecka!
Planen var att få dit lite text också –  men då har jag lite att göra imorgon med. 😉

Från söndagens texter så var det psalm 23 som inspirerade mig till att måla den här bilden, bilderna som jag målar kommer oftast under lugna bönestunder – först kommer lugnet – sedan blir man liksom varm i hjärtat – sedan kommer bilden. ❤ Jag finner sådan glädje och ro i att måla och be samtidigt – när jag har något för handen så är det lättare för mig att koppla bort störande tankar och bara vara i den ljudlösa kommunikationen med Gud.

Psalm 23 är för mig en riktigt tröstepsalm som styrker när den egna orken tryter eller när det där lilla missmodet börjar komma krypandes – jag har psalm 23 sittandes på väggen bredvid min dator som en liten påminnelse om att Gud finns vid min sida.

Himmelske Fader, det är bara i dig som jag finner ro i mig själv, tacksam för allt som du gjort och gör för mig i mitt liv, ser med tacksamhet, nyfikenhet och förtröstan på en ljusare framtid än jag hade kunnat drömma om innan du fann mitt hjärta. Amen

Psaltaren 23 (SFB)

Den gode herden

En psalm av David.

Herren är min herde,
    mig skall intet fattas.
Han låter mig vila på gröna ängar,
    han för mig till vatten där jag finner ro.
Han vederkvicker min själ,
    han leder mig på rätta vägar
för sitt namns skull.
Om jag än vandrar i dödsskuggans dal,
fruktar jag intet ont,
    ty du är med mig.
Din käpp och stav, de tröstar mig.

Du dukar för mig ett bord
    i mina ovänners åsyn.
Du smörjer mitt huvud med olja
    och låter min bägare flöda över.
Idel godhet och nåd skall följa mig
    i alla mina livsdagar,
och jag skall bo i Herrens hus
    evinnerligen.

 

 

4 thoughts on “Söndagens tema – Den gode herden

  1. Vad duktig du är på att måla! Ser fram emot mer text, men nog kan det där med målande och bön vara en text i sig? Ja när jag sitter och skriver är det som en bönestund för mig. Måla har jag inte prövat.

  2. Tack Ulrika!
    Just nu så är det mycket fokus för mig på måleriet – men hoppas på att det ska bli lite mera text så småningom. Visst är det härligt att det finns så mänga olika sätt att be på! En sak som jag skulle vilja göra i framtiden är att leda kurser i bön och måleri, kanske jag kan komma upp och hålla kurs i dina trakter?!

Kommentera

