Uncategorized

Vad har en maskros, en blöja, en kaffemugg och en måskit gemensamt?

Collage

Under min promenad idag så var det några saker som fångade mitt intresse och det blev intressanta tankar som kom under tiden jag gick. När jag monterade ihop bilderna så kunde jag inte annat än förundras hur så många olika saker kom att bilda ett sammanhang.

Först så gick jag förbi ett gäng maskrosor som blommat ut – på väg att skicka ut sina frön i världen för att efter en lång vila slå rot och blomma ut, därefter passerade jag en ny blöja som någon tappat – ett nytt liv, en ny början, på kaffekoppen som låg i diket står det ”great coffe” (underbart kaffe) – Gud har skapat varje en av oss ”övermåttan underbar” Ps 139;14, men ibland så kan vi känna oss tomma och övergivna i livets dike, men Gud finns alltid vid vår sida om vi tillåter honom – han kan fylla den tommaste, torraste och mest sorgnsna kopp som finns – tänk dig en tom torr övergiven mugg, fyller man den så att det rinner över så är snart allt det torra borta och innehållet i muggen fylls med friskt, fräscht innehåll, när jag såg den sista bilden så kände jag en otrolog glädje – för mig ser det ut som en kvinna som dansar ut sin glädje.

Den här lilla historien passar så väl in på mitt liv – jag är en blomma som flyttats från en miljö som inte var nyttig för mig – till en mera livskraftig sådan och jag har vilat länge innan jag fann Gud på nytt och mitt nya liv har tagit sin start – men det är först nu som jag känner mig styrkt och vågar blomma där jag står, koppen får symbolisera alla dessa torra, dryga år som jag vandrat på mina egna vägar bort från Gud, glädjen i dansen symboliserar den glädje jag känner inför det nya som kommit in i mitt liv och att börja använda den gåva jag fått av Gud – våga lita på att det jag gör som ger mig sådan glädje är välsignat och våga gå den väg som Gud leder mig på.

Himmesle Fader, jag tar tacksamt emot din kärlek och det nya liv som jag fått genom tron på dig och din son Jesus, jag är tacksam för att du kom till min sida när jag behövde dig, även om jag hade trampat upp mina egna stigar och kommit långt bort från din kärlek – så gav du mig livet tillbaka. Amen

Kommentera

