Uncategorized

Skapa nytt

I bibeln finns det på några ställen liknelser om att Gud formar oss som en krukmakare gör med lera.

När en krukmakare har skapat låt oss säga tex. en skål, så låter han den lufttorka först innan han bränner den, när det är dags att bränna skålen så upptäcker krukmakaren en spricka i skålen vilket gör att den inte går att bränna. Krukmakaren kan välja mellan att kassera skålen – eller att lägga den i blöt och forma om den till någonting annat.

Jag tror att vi formas om många gånger under vår livstid – när vi kommer till tro och finner Gud så försvinner inte alla bekymmer på en gång och livet blir rosenrött. Utan Gud är varsam och plockar bort bit för bit och stöter och blöter oss tills vi släpper taget och blir mjuka och formbara. Men även om Gud är varsam och kärleksfull så gör det ont när ett stelnat kärl ska mjukas upp och stöpas om.

Just nu så gör det ont på riktigt – känner mig väldigt sårbar just nu i min smärta- men också mjuk och formbar – hoppas innerligt att Gud kan forma något nytt ur allt detta så att jag kan börja leva i harmoni med mig själv och Gud.

Ta hand om dig själv och de som du har kär!

Guds välsignelse till oss alla!

Kommentera

