Uncategorized

Ut ur självömkans garderoben

Jag råkade fastna i självmedlidandets garderob när jag körde på mitt sidospår, och även om jag vet att sitta i den garderoben är en verklig återvändsgränd som inte tar mig någonstans, så hamnade jag där i alla fall. Nu när jag börjar resa mig upp igen – så inser jag att det här sidospåret har en mening.

Jag har funderat mycket idag på orden självömkan och självmedlidande, om man översätter dessa ord till latin så blir det någonting i stil med; auto-miserans. Det här är mest lösryckta tankar, hoppas att det blir begripligt 🙂 Auto, alltså något som görs automatiskt, i det här fallet så kan man kanske säga att självömkan/självmedlidande är något som går igång hos oss per automatik när vi möter motgångar, står inför förändringar eller nya saker i livet som utmanar oss, kanske för att vi ofta har fått höra att vi är misslyckade, känt oss oälskade och inte vågat trott på oss själva.

Något som jag fått lära mig är att tankar går att förändra, jag säger inte att det är lätt men det går. Jag är innerligt trött på att mina upptrampade stigar av självömkan och självmedlidande fortfarande har så stark dragningskraft på mig och jag har en innerlig önskan att släppa taget om mitt självmedlidande och släppa taget om mig själv och låta Gud göra sitt jobb – så att jag kan leva mitt liv i harmoni med mig själv och med min himmelske Fader.

Att släppa taget om sig själv och förtrösta på Gud är egentligen så enkelt att det ryms på några rader; ”Vad ni har lärt och tagit emot, hört och sett hos mig, det skall ni göra. Då skall fridens Gud vara med er.” Filipperbrevet 4:9. Personligen så gillar jag den engelska översättningen bättre; ”Practice what you have learned and received and heard and seen in me, and model your way of living on it, and the God of peace (of untroubled, undisturbed well-being) will be with you.” Amplified Bible

Men ibland kan det enklaste vara det svåraste – den är kanske inte för intet som söndagens text handlade om ”Den kämpande tron”.

Kommentera

