Uncategorized

Påsken närmar sig bibelstudium dag 4 och 6

Tydligen så är var femte dag en vilodag i den bibelstudieplan som jag följer, så det blev inte så mycket att skriva ikapp!

Texterna för dag 4 är hämtade från Markus 11:12-25 och dag 6 från Matteus 21:23-32. Rubrikerna för dessa bibelställen är; Jesus förbannar fikonträdet, Jesus rensar templet, Frågan om Jesu fullmakt, Liknelsen om de båda sönerna.

Varje dag så försöker jag stanna upp och bära med mig dagens texter utan att fundera för mycket och måste inte kolla alla kommentarer och korshänvisningar i min studiebibel, utan funderar mer kring ”Hur påverkar den här berättelsen mig? Hur kan jag ha överföra dessa texter till mitt liv och min vardag?

Den historia som jag har burit med mig och som inte riktigt vill släppa taget om mig är historien om fikonträdet, att det fick gröna blad och blommade ut men gav ingen frukt. Sedan jag kom till tro på nytt så har jag känt sådan glädje över att jag fått glädjen tillbaka i mitt liv, och att det är så mycket jag känner att jag vill göra för Gud. Jag har nog varit lite som fikonträdet, jag har blommat upp och slagit ut i grönska – men sedan så har jag liksom känt att jag aldrig kommit riktigt ända fram till att det jag gör får bära frukt.

Inser nu att det kan vara för att jag inte varit klar i mitt växande (det tar ju tre år för ett fikonträd innan det bär frukt) och att min vilja att göra mer än jag klarat av/orkat har gjort att det känns som om växtkraften stannat av. Jag är både glad och tacksam att jag faktiskt vågade varva ner och acceptera att jag inte orkar och klarar av att arbeta just nu utan behöver den här tiden till att ”bara vara” och sluta springa före Gud och göra saker som bara tröttar ut – nu vill jag bli ett fruktbärande träd och slå ut i full blom!

Jag ville göra ett grönskande fruktbärande träd i min lilla studiebok, så jag började skissa, sudda, skissa, sudda … tills jag kom på mig själv, att jag skulle ju göra det här enkelt 😉 så jag tog ett blankt papper, grabbade tag i mina Distress färger och målade direkt från flaskorna genom att bara skvätta runt med färgerna, klistrade sedan dit lite hjärtan som får symbolisera fruktbärandet.

tree ok

Kommentera

