Uncategorized

Påsken närmar sig – bibelstudium

I förrgår kom det ett e-post meddelande från youversion.com, jag har deras bibelapp i telefonen och det jag gillar bäst med den här appen är att de har en hel uppsjö av olika bibelläsningsplaner. I e-post meddelanden fanns en påminnelse om att påsken närmar sig och att de satt ihop ett bibelstudium (”40 days of Lent”) om Jesus sista dagar på jorden i nya testamentet. Jag tyckte att det lät spännande, men samtidigt så vet jag hur svårt jag har att följa sådana här planer, så jag arkiverade brevet. Efter att ha sovit på saken så bestämde jag mig för att hänga på i alla fall och träna på uthållighet, så jag gjorde ett litet bibelstudiehäfte av återvunnet material (gamla kuvert och reklamblad) jag håller på och redigerar en video om hur jag har gjort mitt häfte för de som är intresserade.

Sedan så tänkte jag inte att jag skulle tänka så mycket kring varje bibelställe (jag har en förmåga att fördjupa och förgrena mig tills jag inte vet vart jag började), utan mera bara läsa, låta det gro och framemot kvällen skriva, måla någonting i  mitt häfte som berört mig i dagens text. Idag är jag inne på dag två och dagens text är från Johannes 12:1-11 – Jesus smörjelse i Betania. Dag 1 var hämtad ifrån Matteus 21:1-11 – Jesus rider in i Jerusalem.

Framsidan en början;
Fram

Här är bilder från mitt häfte från dag 1 och två, det är väldigt befriande att skissa och måla klart på en och samma kväll;
ett och tva ok

Kommentera

