Uncategorized

Nytt år nya möjligheter – att våga

Julen har passerat och vi har ett nytt år – 2014, ett nytt år med nya möjligheter och nya saker att upptäcka både i vår omgivning men också om oss själva och vårt liv tillsammans med Gud.

Min sjukskrivning börjar närma sig slutet – även om jag hade önskat att den kunde få fortsätta ett litet tag till – under de här månaderna så har jag bara varit och det har varit skönt att få ta tid till att vara med mig själv. Att få reflektera över, vad är det som fattas mig, kan jag göra saker på ett annat sätt, byta jobb, klarar jag av att jobba igen?

Frågorna är många men inte så många svar är givna, fast jo, egentligen så finns det svar, men jag vågar inte riktigt tro på att svaret är det rätta? Jag har trott så många gånger att jag har haft det rätta svaret – och det har i stort sett alltid slutat i en katastrof – hur hittar man kraft i att tro att det är rätt den här gången?

Det som kunde vara annorlunda den här gången är att jag inte är ensam – utan en liten bit i ett större pussel som jag inte ser – utan helheten den har bara Gud.

Tänk om jag den här gången skulle lägga alla bekymmersamma tankar som vågar inte, kan inte … åt sidan och gå i tro och se om det bär – jag kan ju egentligen inte mer än misslyckas – fast jag skulle ju kunna lyckas också. Egentligen så tror jag att det är det som är skrämmande – tänk om jag skulle lyckas med mina drömmar och önskningar? Men vilken lycka om det skulle fungerna – då följer jag ju min sanna natur och är där Gud vill ha mig – och om jag inte hade misslyckats så många gånger så finns ju inget att glädja sig över när man lyckas. Tänk vilket vittnesbörd det skulle bli om jag lyckades – och det är väl det som menas med att vara ett Guds barn. Att våga go i tro och att vittna om Guds underbara vägar?! Tänk om man skulle våga ta ett steg …..

Himmelske Fader – ge mig kraft att våga gå i tro och göra det som Du har lagt i mitt hjärta – det känns som om mitt hjärta skulle brista om jag inte provar – men att våga ta första steget ur båten är svårt … Amen.

Kommentera

