Uncategorized

Sinnesro och acceptans

Många gånger har jag läst och bett sinnesrobönen, men igår så gick det upp för mig att jag ”bara” läst den men aldrig riktigt reflekterat över orden ”…. ge mig sinnesro att acceptera ….” för mig har nog acceptans mycket handlat om att det bara är att gilla läget och gå vidare, men nu när ordet har sjunkit in liksom på riktigt så är det så mycket mer.

Vad som fick mig att bättre förstå vad acceptans handlar om var följande rader som jag hittat någonstans ute i den stora världen Internet, jag tänkte inte på att spara länkarna på de sidor som texten fanns på utan jag klippte ihop en sida till mig själv från många olika sidor. Skulle det vara så att du känner igen en textrad som din, så lägger jag gärna upp en länk 🙂

Eller så kan det också vara som så att jag har kommit till ett skede i mitt liv genom att jag har accepterat och släppt många saker som gör att ordets betydelse har gått upp för mig. Hur som, det viktigaste är och som jag är tacksam över att livet går framåt och att jag blir mera tillfreds med mig själv och det liv jag lever.

Här kommer de ihopklippta raderna om acceptans:
” När vi accepterar oss själva så innebär det att vi väljer att spela i vårt eget lag – vi väljer att erkänna oss själva för den vi är, den vi kan bli och den vi inte kan bli. Genom att acceptera oss själva säger vi att vi är viktiga, respekterar oss själva och förtjänar att leva. Vi säger att vi är villiga att uppleva våra tankar, kroppar, känslor, beteenden och förhoppningar som våra egna. Vi säger att vi är beredda att förstå oss själva. Vi bestämmer oss för att ta äganderätten över oss själva. Det är grunden till att få kontroll över våra liv- acceptans oavsett förutsättningar. ”

På de här tre dagarna som gått sedan jag skrev mitt senaste inlägg och det här med acceptans gick upp för mig så har det hänt väldigt mycket med min sinnesro, och jag anar att ju mer jag kan acceptera saker för vad de är så kommer det att hända ännu mer. Det känns som om jag inte bara nystar om ett nystan, utan något nytt kommer att komma, ska bli spännande att ge sig iväg ut på nya inre äventyr!

Önskar er alla en välsignad helg!

Sinnesrobönen i sin helhet:

”Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
mod att förändra det jag kan,
och förstånd att inse skillnaden.

Låt dock aldrig min sinnesro bli så total
att den släcker min indignation
över det som är fel, vrångt och orätt.
Att tårarna slutar rinna nerför mina kinder
och vreden slocknar i mitt bröst.

Låt mig aldrig misströsta
om möjligheten att nå en förändring
bara för att det som är fel är lag och normalt,
att det som är vrångt och orätt har historia.

Och låt mig aldrig tvivla på förståndet
bara för att jag är i minoritet.
Varje ny tanke startar alltid
hos en ensam.”

Kommentera

