Bibeln

Lika – men olika

Jag har varit sjuk i ett par dagar och hopplösheten har sipprat in i livet.

När jag slog upp Bibeln idag så hamnade jag i Jesaja 57 där jag hade strukit under vers 10 ;
”Du blir trött av allt du håller på med men säger aldrig att det är lönlöst. Du finner ny styrka och mattas inte.” Jesaja 57:10 Bibel 2000
När jag läste dessa rader så fann jag tröst i att, jo jag blir trött av allt jag gör, men så länge jag gör det jag gör med glädje och för Gud så finns där en djupare mening och den ger kraft att fortsätta.

Läser man sedan hela kapitlet så får det en helt annan betydelse då det är varningsord till dem som går sina egna vägar och inte förtröstar på Gud.

Jag slog upp och läste samma vers i Amplified Bibel;
”You were wearied with the length of your way [in trying to find rest and satisfaction in alliances apart from the true God], yet you did not say, There is no result or profit. You found quickened strength; therefore you were not faint or heartsick [or penitent].” Jesaja 57:10 Amplified Bible

”Du var uttröttad av längden på vägen (i att försöka hitta vila och tillfredställelse i en allians avskild från Gud) men du sa inte, det finns inget resultat eller vinst. Du hittade snabbt styrka; därför var du inte svag/otydlig eller betryckt (eller ångerfull).” Jesaja 57:10 Amplified Bibel

För mig fick det här bibestycket mera liv och ett helt nytt innehåll, det som är mera intressant är när man läser vidare i vers 11, både i Bibel 2000, Handbok för livet, och Svenska folkbibeln så skrivs, mig och jag med små bokstäver medans i Amplified Bibel så betonas det att det är Guds ord och jag och mig skrivs med stor bokstav.

Jesaja 57:11 Amplified Bibel
”Of whom have you been so afraid and in dread that you lied and were treacherous and did not [seriously] remember Me, did not even give Me a thought? Have I not been silent, even for a long time, and so you do not fear Me?”

Vers 11 påminde mig om att ibland när Gud känns långt borta och man känner sig övergiven så börjar man tvivla lite på sig själv och tron kan svikta i korta ögonblick. Den här versen talade rakt in i mitt hjärta och jag känner mig styrkt i att Gud är med i alla lägen, och att Han inte ställer orimliga krav på oss, det gör vi så bra själva, men vi förmår ingenting i egen regi.

Himmelske Fader, mitt hjärta svämmar över av kärlek och förtröstan och må din vilja ske med  mitt liv. Amen

 

Kommentera

