livet · personligt · tacksamhet · tro

Kapitel 6-Livet är ett tillfälligt uppdrag

Enligt Warren så finns det tre  metaforer i Bibeln som lär oss hur Gud ser på livet, i kapitel sex så behandlar han den tredje metaforen; Livet är ett tillfäligt uppdrag.
Kapitlet handlar om att vår tid på jorden är kort och att vår identitet som kristna är i evigeten och vårt hemland är i himlen.

”Allt de tänker på är livet här på jorden. Men vårt hemland är i himlen hos vår frälsare, Jesus Kristus.” Fil 3:19-20

Det som jag finner mest intressant med det här kapitlet är följande rader:
”För att vi ska förhindras att bli alltför fästa vid jorden låter Gud oss känna en hel del otillfredsställelse och missnöjen här i livet-och en längtan som aldrig kan uppfyllas på den här sidan evigheten. Vi är inte fullständigt lyckliga här därför att vi inte ska vara det! Jorden är inte vårt slutliga hem.”

I fredags när jag var på väg till mitt arbete så blev jag bara helt plötsligt väldigt ledsen och allt blev tungt, jag har ingen bra förklaring till att jag blev ledsen så plötsligt, utan livet har kännts helt ok under en längre tid. Den här känlsan har suttit i hela helgen, och jag har fått kämpa med att försöka se livet från den ljusa sidan. Men jag inser nu att jag förmodlingen inte skulle ha läst de här raderna på samma sätt om jag mått bra och varit full av glädje.

Den insikt som jag har fått är att jag är tacksam för den person som jag är idag, trots alla saker som jag gått igenom i mitt liv, men om jag inte gått igenom och kommit igenom det som livet har serverat mig så har jag ju inte blivit den jag är idag, och jag är nöjd med den person som jag är idag. Eftersom Gud skapat mig och har en plan för mitt liv, så har han också planerat alla de svårigheter som jag gått igenom, och om jag kallar mig Guds barn och vill leva för Gud, så kan jag bara vara tacksam och tacka Gud för den livserfarenhet som jag har fått som gåva, även om det varit tufft.

 

Kommentera

