Uncategorized

Kapitel 5-Ur Guds synvinkel

Yeah! Äntligen har jag kommit i fas med mig själv efter en dryg influensa, och nu är jag igång som ”vanligt” igen.

Kapitel fem i boken ”Leva med mål och mening” av Rick Warren handlar om hur vi ser på våra liv och hur Gud lär oss att se på livet.
För att vi ska kunna fylla de syften som Gud har skapat oss till så behöver vi ifrågasätta konventionell vishet och istället ersätta den med Bibelns livsmetaforer. ”Anpassa er inte efter denna världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av era tankar, så att ni kan avgöra vad som är Guds vilja.” Romarbrevet 12:2.

Enligt Warren så finns det tre  metaforer i Bibeln som lär oss hur Gud ser på livet; Livet är ett test, livet handlar om att ta sitt ansvar och livet är en tillfälligt uppdrag.

Livet på jorden är ett test; det finns många berättelser i Bibeln som handlar om att Gud provar människornas karaktär, tro, lydnad, kärlek, integritet, lojalitet men också exempel på människor som klarar svåra prov. Gud vakar ständigt över oss och ser hur vi reagerar på människor, problem, framgångar, konflikter sjukdom, besvikelser. En av de viktigaste prov som Gud utsätter oss för är när vi upplever att Gud inte är närvarande i våra liv. ”Gud hade övergett honom och satt honom på prov för att utröna hans innersta tankar” 2 Krönikeboken 32:31

Varje dag är en viktig dag, och varje sekund är ett tillfälle att fördjupas, att visa kärlek eller att vara beroende av Gud. Vissa prov kan kännas överväldigande och andra märker man inte ens av. Men alla har betydelse  för evigheten. Gud vill att vi ska klara alla prov som vi utsätts för, ”Gud är trofast och skall inte låta er prövas över förmåga; när han sänder prövningen så visar han er också en utväg, så att ni kommer igenom den:” 1 Korinthierbrevet 10:13

Det  här kan jag tycka har varit svårt att förstå ibland när man ser människor som råkar ut för den ena hemskheten efter den andra och knappt orkar igenom. Här handlar det om att våga tro på att Gud vet vad som är bäst och att våga vila i tron.

Nu när jag varit väldigt sjuk så har jag funderat mycket kring Job, och vilat i tron och bönens kraft under dessa dagar och jag har försökt att se på det hela med tacksamhet istället för med självömkan. De här sjukdagarna har fördjupat min tro och hur jag ser på livet. ”Salig är den som håller ut då han prövas; när han bestått provet skall han få det eviga livets segerkrans, som Gud har lovat dem som älskar honom.” Jakob 1:12.

Livet på jorden handlar om att ta sitt ansvar; Vår tid på jorden är är fyllda av gåvor från Gud som han har anförtrott oss att vårda och använda.  Livet är ett test och ett ansvar, och ju mer Gud ger oss, desto mer ansvar väntar han sig att vi tar.

Femte kapitlets fråga; Vad har hänt med mig på sista tiden som jag nu inser är ett test från Gud?

Mitt svar blir influensan, det är första gången som jag varit sjuk och inte låtit självömkan ta över, utan jag har försökt att vila och lita på att jag tar mig igenom med Guds hjälp.

Den tredje metaforen; Livet är ett tillfälligt uppdrag – kommer i kapitel sex.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s