Bibeln · hopp · livet · tro

Kapitel 4-Gjord för att leva för evigt

Inte kan väl Gud ha skapat en sådan varelsesom människan för att leva endast en dag! Nej, nej, människan har skapats till odödlighet.
Abraham Lincoln

Det fjärde kapitlet handlar om att vi är skapad till att leva i evighet tillsammans med Gud, men inte utan Jesus i våra hjärtan:
Jesus sade till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig… Johannes 14:6

Om du vill leva i evigheten tillsammans med Gud och inte tagit emot Jesus i ditt liv, så be en enkel bön till Jesus att du vill ta emot honom i ditt liv (här finns en fin sida om hur du kan be om du har svårt att forma egna ord)
Eller be någon som du känner som är troende att be tillsammans med dig, när jag blev frälst så blev jag det vid ett köksbord under en fika stund, och mitt liv har totalt förändrats (till det bättre) och många saker som jag förr tyckte var superviktiga är inte lika viktiga längre, utan livet får ett annat ljus omkring sig när Gud kommer in i ens liv.

Kapitlets sista fråga handlar om att leva i evigheten;  I och med att vi är skapade att leva i evigheten-finns det saker som jag borde sluta med, och vad finns det som jag kan börja med redan idag?
Att ta hand om mig själv och min kropp som är Guds tempel på ett bättre sätt än jag gör idag.

Ett urval av bibelord från kapitel fyra:

Gud har lagt evigheten i människors hjärtan. predikaren 3:11

Men Herrens plan består för evigt, hans hjärtas tankar från släkte till släkte.Psaltaren 33:11

Den här världen är ju inte vårt hem. Vi ser fram emot vårt eviga hem i himlen. Hebreerbrevet 13:14

Vi vet att när vi dör och lämnar kroppen, blir det som att byta ut ett väl använt tält mot ett nytt hus. Det ska bli vårt hem för evigheten och det är byggt av Gud själv och inte av människohänder. 2 Korinthierbrevet 5:1

Kommentera

