Bibeln · hopp · livet · personligt · tro

Kapitel 3-Vad är det som driver dig?

Kapitel tre  handlar om våra drivkrafter, vad är det som driver oss?
Det finns många saker som driver oss, och inte alla är till nytta för oss, vi kan drivas av tex. problem, minnen, rädslor. Enligt författaren så är de fem vanligaste drivkrafterna: Skuld, bitterhet och vrede, rädsla, materialism och bekräftelse.

Att istället drivas av Guds vilja gör att livet får en mening, de fem största fördelarna med att leva med ett syfte är att; det ger livet mening, det förenklar livet, det gör dig fokuserad, motiverad och förberedelse för evigheten.

Frågan i slutet på kapitlet blev lite av en tankeställare för mig; ”Vad skulle min familj och mina vänner säga är drifkraften i mitt liv? Hur vill jag att den ska se ut?” Jag tog mod till mig och frågade min man och dotter, vad anser ni är mina drivkrafter i livet? Mannen svarade; att vara duktig och söka bekräftelse och dottern svarade familjen. Mannens kommentar kändes främmande, är det verkligen så, drivs jag verkligen av duktighetssyndrom? Min första känsla var förnekelse, nej så är det inte, men när orden fått sjunka in, så insåg jag att det finns sanning i det påståendet. Jag skulle själv vilja påstå att jag drivs av rättvisa och kärlek, men jag inser nu att det kan också vara ett sätt att söka bekräftelse. Det här var nyttigt, för att kunna släppa taget om saker som inte leder mig frammåt i min gemenskap med Gud, så måste jag våga sätta ord på jobbiga saker för att kunna släppa dem. Jag vill kunna säga: Ske Din vilja!

Ett urval av bibelord från kapitel tre:

Dåren dödas av sin ilska, den oförståndige av sin förbittring. Job 5:2

Rädsla finns inte i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan. Rädslan hör ju samman med straff, och den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken. 1 Johannesbrevet 4:18

Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren, nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp. Jeremia 29:11

Var därför inte oförståndiga utan förstå vad som är Herrens vilja. Efesierbrevet 5:17

”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. Johannes 14:6

…jag glömmer det som ligger bakom och sträcker mig mot det som ligger framför.. Filipperbrevet 3

Kommentera

