Bibeln · hopp · livet · personligt · tro

Hjärta, kärlek, troende

Statistik kan vara riktigt intressant, från det att jag började skriva här i augusti 2007  fram till dagens datum så har jag fått fram statistik över vilka sökord som använts för att hitta till min blogg. De tre som ligger i topp är, hjärta, kärlek och troende, vilket är spännande för det är ju hjärta och kärlek det handlar om att vara troende. Att ge Gud en alldeles speciell plats i hjärtat, bjuda in Jesus i sitt liv och gå vid hans sida, men också rum för att älska sin nästa såsom sig själv.

Men visst är det lite konstigt att det är lättare att tro på Gud och lita på Jesus än att älska sig själv? Om nu Gud älskar mig så mycket för den jag är – borde då inte jag klara av att älska mig själv? Jag hoppas på att en dag kunna se mig själv i spegeln och se det som Gud ser, och ärligt kunna säga till mig själv; Du duger som du är och jag älskar dig!


… Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. … Du skall älska din nästa som dig själv. Matt 22:37-39

… Om någon vill följa mig, skall han förneka sig själv och ta sitt kors på sig och följa mig. Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Matt 16;24-25

Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina begär, och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet. Efesierbrevet 4;22-24

Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom. 1 Joh 2:15

Annonser

2 thoughts on “Hjärta, kärlek, troende

  1. Mycket klokt skrivit!
    Visst är det svårt ibland att älska sig själv! Och ändå är vi en del av Guds skapelse. Och det står ju i Bibeln att det Gud skapar är gott! Och tittar vi runt omkring oss på hans skapelse, finner vi ju oftast att det är så. Men inte när vi kommer till oss själva… Då helt plötsligt dissar vi Hans skapelse… Varför är det så egentligen…?

  2. En liten reflektion; Kan det vara så att vi inte riktigt kan förstå vidden av Guds kärlek, och att det skrämmer oss lite, att någon kan älska så gränslöst, att vi känner oss otillräckliga, och att vi kanske försöker älska lika mycket tillbaka, men inser inte att bara Gud kan älska oss så.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s