böcker · Bibeln · personligt · tro

Kapitel 1 – allt börjar med Gud

Idag startar jag med att läsa och reflektera kring boken; ”Att leva med mål och mening – vad i hela friden gör jag här”. av Rick Warren.
(Boken finns som pocket på adlibris för 49:-)

Jag börjar med att göra en sammanfattning om vad kapitlet handlar om och gör personliga reflektioner utifrån den fråga som ställs i slutet på varje kapitel. Slutar med ett urval av bibelverser som finns i kapitlet.

Första kapitlet handlar om att vi är skapad av Gud och åt Gud, och att det bara är genom Gud som vi kan hitta vårt ursprung, vår identitet, vår mening, vårt syfte, vår betydelse och vårt mål. För att finna meningen med våra liv så behöver vi leva i Guds ord och ha en nära relation med Jesus.

Vad kan jag göra för att påminna mig själv om att livet handlar om att leva för Gud, och hur behåller jag mitt fokus på Gud och inte på världens alla lockelser?

Läsa bibeln, jag läser lite varje dag och jag tycker det är spännande att jämföra olika översättningar med varandra, speciellt om jag har svårt att greppa ett bibelstycke. Bön är en viktig gemenskap och ett sätt att komma nära Gud. Musik/lovsång är ett underbart sätt att vila i Gud. Bjuda in Gud att vara med mig i mitt liv i både stort och smått. Gemenskap med andra troende.

Ett urval av bibelord från kapitel ett:

Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga …. allt är skapat genom honom och till honom. Kolosserbrevet 1:16

 I hans hand är allt levandes själ och alla mänskliga varelsers anda. Job 12:10

 Den som vill bevara sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för min skull, han skall vinna det. Matteus 16:25

 Nej, vi förkunnar Guds hemliga vishet, den vishet som är fördold och som Gud från evighet har bestämt att bli till härlighet för oss. 1 Korinthierbrevet 2:7

 I honom har vi också fått vårt arv, förutbestämda till det av honom som utför allt efter sin vilja och sitt beslut. Efesierbrevet 1:11

Det skulle vara både spännande och roligt att få ta del av dina tankar och funderingar. Här finns inget rätt eller fel – vi har alla olika vägar att gå tillsammans med Gud, för att hitta Guds vilja med våra liv!

2 thoughts on “Kapitel 1 – allt börjar med Gud

  1. Hej Christina!
    Tack för att du tittade in!
    Gillar boken för dess enkelhet, vilket gör att det finns utrymme för egna tankar och funderingar.

Kommentera

