Bibeln · hopp · personligt · tro · vittnesbörd

Att stå ut – lita på Gud

En liten finess som finns i WordPress är att den visar statistik över vilka sökfraser som används när en person har varit inne på min blogg och tagit del av det som jag skriver om. I fredags så var det någon som använde sökfrasen; ”Att stå ut lita på Gud”, den frasen har jag funderat på under helgen då jag själv känner så ibland.

När jag blev berörd av Gud som vuxen så var det hur enkelt som helst att lita till Gud, allt var toppen och jag kände att med Gud vid min sida så kan jag göra allt! ”Jag kan göra allt som Gud ber mig om, tack vare Kristus, som ger mig styrka och kraft.” Filipperbrevet 4:13. Under den första tiden som nyfrälst, så fick jag höra av andra troende att ”vänta tills livet kommer ikapp dig, då ska du märka att det inte är så enkelt.” Jag förstår idag att det inte var illa menat, utan som en förberedelse på vad som kan hända efter att den första förälskelsen lagt sig. Men just då så blev jag väldigt ledsen att någon kunde säga så, och jag kände att det vill inte jag ska hända mig – jag vill inte förlora det som jag har fått genom att tacka ja till att vara ett Guds barn.

Med facit i hand så inser jag att den här personen hade rätt, att leva ett liv tillsammans med Gud är inte helt smärtfritt och alla förhållanden som man är rädd om, där krävs det hårt arbete om man vill få det att fungera. Jag har kommit till insikt att om jag vill leva med Gud vid min sida, så får jag också avsätta tid till att vara tillsammans med Honom. Hur ska jag annars lära känna Honom och veta att det som läggs i mitt hjärta kommer från Honom? Att säga ja till ett liv med Gud är inte att jag måste försaka något, utan att jag villigt ger av min tid för att sitta vid Hans sida och lyssna.

Jag har också kommit till insikt att ju mer jag ger av mig själv till Gud, så kommer jag inte bara närmare Honom, utan också närmare mitt sanna jag. När jag valde att säga ja till Gud så försvann inte alla mina bekymmer över en natt, utan Gud går försiktigt fram och låter mig förändras i en takt som blir bra för mig. Om Gud skulle tagit bort alla mina bekymmer, krämpor och saker som jag har obearbetat med andra människor. Så tror jag att jag skulle gått under, allt som hänt mig i mitt liv både positiva och mindre bra saker har format mig till den jag är.

Men ju mer jag tillåter Gud att komma in i mitt liv och hjälpa mig med det som tynger mig, så sker det en förändring i mig och mitt liv. Jag tror att det är det tro handlar om, att våga släppa bit för bit av sig själv så att Gud får mera plats, och då kommer förändringar av sig självt. Alla förändringar är inte lika enkla och det är självklart att det smärtar, jag brukar tänka på historien om lerkälet i Jeremia 18:4 ”Och kärlet som han höll på att göra av leran misslyckades i hans hand. Då började han om och gjorde av leran ett annat kärl så som han ville ha det.”, om jag nu under tjugo års tid gått mina egna vägar och gått vilse utan Guds ledning, så är det självklart att det smärtar när Gud vill förändra och upprätta mig till ett liv i gemenskap med Honom.

När det kommer perioder i livet som smärtar och gör ont, så är det viktigt att inte fastna i självömkan utan bara fatta ett hårdare tag runt Guds hand, och våga släppa taget och låta Gud hjälpa oss igenom. Ibland är det inte lätt, och vi är bara människor, och vi misslyckas ibland med att leva nära Gud och att följa Guds vilja för våra liv, men om vi försöker se våra misslyckanden som klargöranden och be till Gud om förlåtelse, och försöker att inte göra om samma misslyckanden/misstag igen, så kommer vi närmare till att bli den som Gud har skapat oss till!

Guds frid önskar jag till er alla!

One thought on “Att stå ut – lita på Gud

Kommentera

