böcker · Bibeln · livet · musik

Mål och mening

På mitt jobb så har vi föreläsningar varje vecka med olika teman, den här veckan så har vi mål som tema. Några frågeställningar som vi går igenom med våra deltagare är; Vad har jag för mål? Hur sätter jag upp mål? Hur gör jag för att nå mina mål? Jag tycker det är både spännande och roligt att få hålla i de här föreläsningarna, för jag lär mig otroligt mycket av våra deltagare, alla har olika erfarenheter och tankar kring livet och dess mål och mening.

2007 så köpte jag en väldigt spännande bok som handlar just om mål och mening med livet, av olika anledningar så har jag inte kommit igenom mer än halva boken, fast den är så otroligt bra! ;OD
Idag när jag läste min bloggkompis blogg: Vattenslangen, så tyckte jag att hennes idé med att ha lite struktur på bloggen vara en god tanke. Om man plussar ihop struktur med mål och mening så har vi en vinnare.

Jag känner starkt att det är dax att läsa ut boken; Leva med mål och mening – Vad i hela världen gör jag här? av Rick Warren. Ni som har hängt med på bloggen ett tag, vet att jag försökte mig på samma sak 2008, men den gången lyckades jag inte hela vägen. Det vore kul om det är fler som vill hänga på och läsa den här boken tillsammans med mig, om ni inte vill köpa boken så går det bra att göra kommentarer i alla fall. (Boken finns som pocket för 49:- på adlibris). Tänkte köra två kapitel i veckan, ett på måndagar och ett på torsdagar, startar på måndag 13-01-14 med kapitel ett.

Boken har 40 kapitel, att det blev just 40 kapitel har en koppling till bibeln, att många livsförändringar tog just 40 dagar, t.e.x Noas liv förändrades efter 40 dagars regn, Moses liv förändrades efter 40 dagar på berget Sinai, Jesus frestas i öknen under 40 dagar.

Bättre två en en, de får riklig lön för sin möda. Om de faller kan de hjälpa varandra upp … Där en blir övermannad kan två hålla stånd, och tredubbel tråd brister inte så snart. Predikaren 4:9-12

2 thoughts on “Mål och mening

Kommentera

