Bibeln · dikter · livet

Vila i vinden

God fortsättning på det nya året till Er alla!

Igår när jag skulle gå till sängs så fick jag syn på Magnus Malms bok ”Under mandelträdet” och genast så kom det en liten viskning som sa ”läs sidan 45;
”Orkar inte”
”Du försöker bli stark igen, du spanar otåligt efter
tecken på att du håller på att återfå krafterna, du
spänner dig för att möta utmaningen.
Dödsryckningar, inte livstecken. den tiden är förbi
när du var stark. Det är för sent nu att gå ner från
korset.
Fly inte från svagheten. Var inte rädd för
utblottelsen. Sluta kämpa. Var stilla … anar du …
KRAFTEN?
Hemligheten tycks pinsamt enkel: först när
jag äntligen ända ner i botten accepterar att jag är
människa, då kan Gud bli Gud
i mig.”
2 kor 12:8-10

Jag förundras över att så få ord kan betyda så mycket, det här gick rakt in i m itt hjärta och bekräftade allt det som jag har runt omkring mig just nu.
Under förra året så var det en massa saker som hände och gjorde att i stort sett all min energi gick åt till att bara finnas till för mig själv och min familj, och att fundera kring den större meningen med livet och be om Guds vägledningen över vilken väg jag ska fortsätta att gå. Jag har alltid haft en massa energi och gjort en massa saker som jag tyckt varit roligt och många gånger så har jag sprungit före Gud, tålamod har inte varit min grej.
Nu har jag kommit till insikt att tålamod är något som är bra och att Gud måste få finnas med i allt det jag gör, och att jag är villig att följa Guds vilja för mitt liv – och göra det så gott jag kan.

Psalm 34:1-9
Jag vill lova Herren, vad som än händer. Jag ska alltid tala om hans härlighet och nåd.
Jag vill prisa honom för vad han gjort. Alla modlösa kan fatta mod igen.
Låt oss prisa Herren tillsammans och göra hans namn känt.
Jag ropade till honom och han svarade mig, och han befriade mig från all min fruktan.
De som ser upp till Herren kommer att stråla av glädje, och de kommer aldrig att bli besvikna.
Det var precis vad som hände med mig. Jag orkade inte längre, och då ropade jag till Herren och han hörde mig.
Han räddade mig ur alla svårigheter,för Herrens ängel ställer sig skyddande bredvid den som tar Gud på allvar.
Pröva Herren, och upplev själv hur god han är!

Amen!

Kommentera

