Bibeln · hopp · livet · tro

Gående gudstjänst

     

Det är alltid lika härligt att vakna upp till solens strålar.
Efter frukosten så var det på med promenadskor, lovsång i lurarna – ut och iväg.

Att promenera, lyssna på lovsång och låta tankarna driva i bön, är ett sätt för mig att ha kvalitetstid med Gud.
Idag blev det en lång promenad, den började med tårar och slutade med ett leende både i hjärtat och på  läpparna.

På trottoaren så låg det en trött tillplattad blomma (bild 2) stannade upp en liten stund och tittade på blomman, det var ungefär så jag kände mig i den stunden. Trött och tillplattad.

Lite längre bort på trottoaren så låg det ett strå, (bild 3) då kom jag att tänka på bibelordet om vetekornet
1 Korinthierbrevet 15:36-39, här översatt från den engelska levande bibeln, biblegateway.com.

Du kan finna svaret i din egen trädgård. När du sår ett sädeskorn i marken, växer det inte upp och blir till en planta om det inte dör först.När det gröna skottet kommer upp ur jorden är det mycket olikt säden som du först sådde, för det enda du lägger i jorden är ett obetydligt litet vetekorn, eller vad det nu är, som du sår. Sedan ger Gud det en ny, vacker kropp av precis det slag som han vill att det ska ha, och olika slags plantor kommer från olika slags frön.Och alldeles som det finns olika slags säd och plantor, så finns det också olika slags kroppar.

Det lilla strået där på marken skänkte mig både hopp och frid i vetskapen om att jag är trygg som Guds barn, att Han har omsorg om både små och stora saker här i livet.

Gud, tack för att Du har sådan omsorg om både små och stora saker i mitt liv. Att Du tar hand om mig och den kropp som är ditt heliga tempel här på jorden. Amen

Kommentera

