diverse

Ditt liv är ingen slump

Kapitel två i boken leva med mål och mening handlar om att dit liv är ingen slump. Läs gärna inlägget hos min blogg vän Vattenslangen från den 15 september.

Andra kapitlelts betraktelse är:
Jag inser att Gud har skapat  mig. Vilka delar av min personlighet och mitt liv har jag svårt att acceptera?

Det här frågan tog det ganska många dagar innan jag kunde formulera ett svar på, eller snarare försökt slingra mig undan. Jag har kommit till insikt att om jag vill må hundra procent bra, och leva tillsammans med Gud så vill det till att jag börjar vara ärlig mot mig själv, och inser vilka starka och svaga sidor som jag har.

Här skiner solen och livet känns gott.
Kram

2 thoughts on “Ditt liv är ingen slump

  1. Åh vad jag tycker om kapitel 2!

    Ditt liv är ingen slump. Din födelse var inte en miss eller en olycka, och ditt liv är ingen naturens lyckträff. Dina föräldrar kanske inte planerade dig, men det gjorde Gud. Han blev inte förvånad när du föddes. Han väntade dig. Långt innan din mamma blev gravid med dig fanns du i Guds tanke. Han tänkte på dig först. Det är inte ödet eller turen, eller en lycka eller ett sammanträffande att du andas den här stunden. Du lever därför att Gud ville skapa dig! Bibeln säger: Herren skall fullborda vad Han gör för mig. (Ps.138:8)

    Gud ordnade varje del av dig – hudfärg, hår och ansiktsdrag. Han gjorde dig precis som Han ville ha dig – dina talanger och det speciella med din personlighet. Bibeln säger: Min kropp var inte förborgad för Dig, när jag formades i det fördolda, när jag flätades samman i jordens djup. (Ps.139:15)”

    Så jag vet att Gud ville mig. Det jag kan ha svårt för är att jag har så lätt att anklaga mig själv. Det är ju inte Guds tanke.

  2. Så har jag läst kapitel 3. Handlar om att leva med ett syfte. Att det inte alls behöver vara bättre för att man gör många saker. Skala bort och gör de saker du gör med ett syfte. Ja, det är bra – behöver se att man kan inte göra alla möjliga saker. Satsa på en enda sak istället och gör det bra. Det tyckte jag om.

Kommentera

