dikter · livet

Tusen skäl att leva

Jag har som kvällslektyr börjat läsa en diktsamling som heter; Tusen skäl att leva, skriven av Dom Helder Camara. Den här diktsamlingen sträcker sig från 1945 och en bit in på -70 talet. Dom Helder Camara, född i ett av Brasiliens fattigaste hörn, blev präst vid 22-ålder…..man skulle kunna skriva ett helt inlägg om denna fascinerande man. Kan varmt rekomendera den här boken. Här är ett smakprov ur boken:

Om du har tusen skäl för att leva,
om du aldrig känner dig ensam,
om du vaknar med lust att sjunga,
om allt talar till dig
– stenarna på vägen,
stjärnorna på himlen,
de dåsiga ödlorna
och fiskarna –
om du förstår vindarna
och lyssnar till tystnaden
– då kan du vara glad.
För då går kärleken vid din sida
som din kamrat och broder.

2 thoughts on “Tusen skäl att leva

  1. Hej Anna Jag tycker att fins i livet dagligen någonting att vi, ,jag kan vara glad för. Tack för den fin dikten som Du lagt på din sidan.Jag önskar en bra dag för dej och jag önskar Guds välsignelse i dit liv och din studier. kram Etelka

Kommentera

