livet · personligt

De mörka åren

Nu har vi kommit fram till 1985-1988 i min levnadsberättelse, några år som var lite jobbigare än de andra. Jag flyttade hemifrån, till en ny stad och mitt första jobb. Det var en härlig känsla av att känna sig ”vuxen”, att ha fått ett jobb, lägenhet att få rå sig själv. Men efterhand så kom livet ikapp, man skulle få ekonomin att gå ihop, ha tid att roa sig-träffa kompisar, tvätta, laga mat (diska ;O) jobba, jobba och åter jobba. Samtidigt som man skulle försöka hitta svar på alla de stora frågorna, vem är jag? vart är jag på väg? vad är meningen med livet?

Jag tänker inte gå in på detaljer här utan sammanfatta dessa år med en dikt som jag skrev i december-87. Om du känner att du vill fråga/kommentera/eller om det väcker känslor hos dig som du vill prata om, är du mer än välkommen att göra så. Du kan också e-posta mig om du inte vill vara ”offentlig” (se under ”om mig” fliken)

Det jag helt vill undanbedja mig är kommentarer som medömkar, det är inte det jag är ute efter. Visst det är en stark dikt, men den här perioden i mitt liv har jag gjort upp med, och jag är idag tacksam över vad livet lärt mig, även om det i perioder varit grymt jobbigt.

Tredje advent
Den stora
förtvivlan
har
lagt sig
kring
mitt hjärta.
Bostadslös,
ensam,
övergiven.
Tredje advent.
Rummet känns,
mörkt,
kallt,
tomt.
Tänder
de tre
ljusen.
Känner
tårar

min kind.
Ett vattenfall
av
kristaller.
Knivens
egg
glimmar,
i det
svaga
ljuset.
Jag smeker
dess
trubbiga
blad.
Känner
det
kalla stålet,
mot
min
varma hud.
Sakta,
sågar
sig
kniven ner.
En röd
strimma
avtecknar sig.
Tårarna
slutar
att rinna.
Det är
fortfarande
tredje advent.

Kommentera

