Bibeln · livet · personligt

Jesu kärlek är så underbar

Du har låtit mig uppleva livets glädje och din egen underbara, eviga närvaro.
Psaltaren 16:11

Varje gång jag varit på skolan så har jag fått riktigt stora Aha-upplevelser, över saker i mitt liv som jag behöver ta tag i.
Men det som berört mig mest, genom skolan var när vi hade en endagars retreat på Bjärka-Säby. Under den här dagen så skulle vi göra en meditation över ett bibelstycke, vi skulle memorera texten och sedan själva kliva in i historien och se vart det leder oss. Texten var mötet vid Sykars brunn Joh 4:5-26.

Efter att ha varvat ner så började jag försöka se brunnen framför mig och såg alla slags människor där barn, vuxna, djur….det var tidig förmiddag. Efter en liten stund så ser jag en man i ljus linne klädnad komma gående och sätter sig vid brunnen, han har en aura av lugn omkring sig, som om allt larm och stohej runt brunnen inte bekommer honom ett smack. Några barn leker tafatt i närheten, ett barn i 4-5 års åldern snubblar vid hans fötter, han plockar upp barnet i famnen för att trösta det.

Här börjar det fantastiska…..det är jag som är det lilla barnet. Efter en liten stund så reser han sig upp och lägger armen om det lilla barnet, som nu vuxit till 12-års åldern (fortfarande jag) och leder det fram till en ung kvinna i 15-års åldern (också jag) och så säger han: ”Ta hand om ditt lilla barn” Jag som 15-åring plockar upp mig själv som 4-åring och vi smälter samman till ett.

Det här var inte bara ett fantatiskt möte med Jesus jag fick den här dagen, utan också ett helande. Vid de här tidpunkterna i mitt liv så har jag haft det jobbigt, och svårt att komma över dessa händelser i mitt liv. Men så kliver Jesus in och ger en hjälpande hand. Först var det så omskakande att jag inte kunde ta in det riktigt, det var riktigt jobbigt ett tag efter att jag fått detta helande.

I 12-års ålder började jag tröst äta för att jag inte mådde riktigt bra, och det har senare utvecklats till en ätstörning som jag kämpat med i praktiskt taget hela mitt vuxna liv. Efter mötet med Jesus, så var den bara borta. Det är helt fantastiskt, men samtidigt så kände jag mig väldigt sårbar.

Eftersom den här störningen var så mycket jag, den satt ihop med min identitet (kanske inte utåt, men inåt) så det har varit en process att släppa en så stor bit av mig, den har funnits vid min sida i nästan 30 år.

Idag efter två månader så känner jag bara glädje och tacksamhet, jag har fått ett nytt liv där jag inte behöver bekymra mig så mycket över vad jag äter, och hur jag äter.

Tack Gud för att du öppnat mitt hjärta och sinne för din kärlek.
Varje dag som jag får gå med dig är en välsignad dag.
Du fyller mitt hjärta med glädje och frid.

Anna

4 thoughts on “Jesu kärlek är så underbar

  1. Vad underbart att du blivit så läkt och fri från detta. Har hört flera berätta om att de blivit helade från svåra saker, minnen, känslor, sår, som de upplevt i olika åldrar bakåt. Helt fantastiskt! Tack för att du delar med diga va detta.
    Önskar dig allt gott!

Kommentera

