Bibeln · livet · tro

Petrusbrevet 4:10-13

10Gud har gett var och en av er speciella gåvor. Se till att ni använder dem till att hjälpa varandra och till att förmedla Guds nåd och välsignelse till andra människor i alla dess former.

11Är du kallad till att predika? Tala då Guds ord till andra. Är du kallad att hjälpa andra? Gör det med all den kraft och energi som Gud ger, så att Gud blir förhärligad genom Jesus Kristus. Honom tillhör äran och makten i evigheternas evighet. Amen.

12Kära vänner, bli inte förvirrade eller förvånade när ni möter de svåra prövningar som ligger framför er, för det är inte något ovanligt som händer er.

13Var i stället glada, för dessa prövningar ska göra er till Kristi medbröder i hans lidande. Då ska ni efteråt med glädje få dela hans härlighet den dag då han kommer igen.
Petrusbrevet 4:10-13

Petrusbrevet kapitel 4 får inleda början på den andra delen av bönesvaret jag fick i somras när jag bad om att få veta Guds vilja över mitt fortsatta liv i hans tjänst. Jag kände så starkt att jag ville veta vad han ville att jag skulle göra, med facit i hand så skulle jag nog ha bett annorlunda. Bönen är ett kraftfullt redskap, och vi får alltid svar på våra frågor. Kanske inte alltid att svaret blir, eller levereras så som vi hade tänkt oss, utan allt sker efter Guds vilja.

Efter att ha fått reda på vad Gud ville att jag skulle göra, så svarade jag; Nej, inte en chans! Du kan inte mena allvar! Jag gjorde den klassiksa tabben att jag började tänka med mitt förstånd istället för att verka tillsammans med den Helige ande. Istället för att som det står i Jesu Syraks vishet 10:28; Mitt barn, var ödmjuk, men ha respekt för dig själv och ge dig den aktning du förtjänar. Så började jag tänka, men vem är väl jag att utföra Herrens Guds gärningar, jag är ju ingen i jämnförelse med honom.

Vad jag glömde var att det inte är jag som utför någonting ensam, utan Gud vill att vi frivilligt och med Glädje ska gå in i tjänst tillsammans med Honom. Det är inte jag som utför någonting, utan det är Gud genom den Helige Ande som verkar genom oss, för att föra ut Hans ord och föra människorna inför Honom i tron och till frälsning.

Så idag sju månader senare så har jag tagit mig an den utmaning som Gud gett mig, och nu kanske ni vill veta svaret? Jo, slutklämmen på det svaret var; Inom sju år kommer du att predika i mitt namn. Det sas på ett sätt som nästan var lite skämtsamt, redan då visste Han nog att jag inte riktigt kunde ta emot svaret som det var menat. Jag har idag insikt om att predika Herrens ord kan man göra på många olika sätt, så vad som händer nu, det får framtiden och Gud visa mig steg för steg.

2 thoughts on “Petrusbrevet 4:10-13

  1. Vi får alltid svar på våra böner och våra frågor, men kanske inte alltid så som vi har väntat oss. Jag ber om Guds välsignelse i stora mått över din och din familjs liv och framtid.
    Det händer saker i ditt liv och det gör mig så glaad.
    Herren är med, och han kommer att visa mer…KRAM f Maria

Kommentera

