Bibeln · diakoni

Glädje i Herren

Det här med skolan känns bara så rätt nu när vi börjat komma igång, och böckerna har kommit med posten. Jag gillar att läsa och nu har jag så jag klarar mig åtminstonde ett par månader ;O)
En av våra första uppgifter var att fundera kring ”Vad är Diakoni för mig idag?” (Diakoni kommer av det grekiska ordet diakonia och betyder tjänst.)
Så här blev mitt svar;
”Diakoni – att vara i Guds tjänst och sprida Hans kärlek genom att möta människor, genom samtal, möten, uppmuntra och finnas till för de som behöver en axel att luta sig emot, att bli sedd och accepterad för den man är. ”
Samt att jag bifogade den här fina dikten som Maria skrivit;
Glädjen
Det bubblar i mig av glädje,
Och alla skratt vill ut,
Det bubblar av just glädje,
Då jag vet att hjärtat ler.
Det sitter i min kropp, mitt hjärta
Men det är lika ofta på vandring.
Det finns de som behöver låna
våra skratt ibland.
Och sitter de i hjärtat;
varför inte gå på vandring och skänka
lite skratt, till den ledsne och till den
ensamme, som ont i hjärtat har.
Så många behöver en bekräftelseblick,
en kram och ett bubblande skratt.
Maria

Visste ni förresten att september är Diakonins månad

Ett litet bibelord som jag tycker är fint och som passar in här är ifrån;
andra timotheosbrevet 1:13-14
Ta det som du hört av mig till mönster för en sund förkunnelse, i tro och kärlek genom Kristus Jesus. Bevara genom den helige anden som bor i oss det goda som har anförtrotts dig.

img_46dbc59711dd9.gif

Kommentera

