livet

Turbulens

Igårkväll, så kände jag mig lite nere. Det har varit ganska jobbigt på mitt arbete några veckor, men allt håller på att reda upp sig. Fick en ingivelse och plockade fram svenska psalmboken och fann psalm 524, den fyllde mitt lite sorgsna hjärta med glädje igen:

Guds Ande bor i djupet av ditt hjärta.

Är dagen fylld av oro och bekymmer,
och ovisshet gör vägen svår att gå,
så stanna upp och ge dig tid att lyssna,
ty kanske, kanske skall du finna då:
Guds Ande bor i djupet av ditt hjärta,
och av hans vishet kan du ledning få.

Är sinnet tungt av ängslan, sorg och saknad,
och ensamhet gör dagen kall och grå,
så stanna upp och ge dig tid att lyssna,
ty kanske, kanske skall du finna då:
Guds Ande bor i djupet av ditt hjärta,
och av hans kärlek kan du värme få.

Är tiden knapp men kraven på dig många,
och stress och trötthet ständigt tränger på,
så stanna dock och ge dig tid att lyssna:
ty kanske, kanske skall du finna då:
Guds Ande bor i djupet av ditt hjärta,
och av hans styrka kan du krafter få.

Känns livet tomt, ja, meningslöst att leva,
och tvivlets skuggor mörka kring dig stå,
så stanna upp ändå en stund i vila,
ty kanske, kanske skall du finna då:
Guds Ande bor i djupet av ditt hjärta,
och av hans låga kan du livsmod få.

5 thoughts on “Turbulens

  1. Hej! Gamla psalmer har ofta bra texter. Guds ande bor i oss och lämnar oss aldrig. Ville också säga att du fått två fina kommentarer på ditt vittnesbörd på
    Möte md Livet bloggen.
    God Bless!
    aneht

  2. Hej Anna Vilken härlig psalm. Den talar till mitt hjärta och säger att visst finns det tröst hos Gud för den som känner sig ledsen och är i vemod och sorg. Gud lättar vårt hjärta och vi får lyssna till hans ord i vårt inre.Det är gott! Önskar dig en fin vecka! Blessings. /Maria

  3. Jag tycker det är en mycket fin psalm du skrivit in på din sida. Jag är mycket blogg-ovan, detta är nog premiär. Men så här kan man väl få kommentera? Jag vill också önska dig lycka till med studiestarten. Herren leder oss!
    Kram
    från syjunta Anna, du vet.

  4. Kul att du tittade in Anna! På mina sidor så kan du kommentera där du tycker det passar. Synd nu bara att skolträffen krockar med syjuntan. Hoppas på bättre tur nästa gång!
    Gud välsigne dig och din famlj
    Stor kram
    Anna

Kommentera

